Back home from Tel Aviv!

Hej! Jag är hemma i Sverige nu igen 🙂 Allting gick supersmidigt med flyget och vi kom hem i tid. Vi landade runt 10-tiden på kvällen igår, men var hemma först vid 12. Vi testade att långtidsparkera bilen på Arlanda istället för att ta taxi för det är egentligen billigare. Kostar bara 600 kr, och det är ju vad en taxiresa kostar en väg typ 🙂 Så vi kände att vi var lite ekonomiska för en gångs skull. Men när vi landande fick vänta på en liten buss som hämtade upp oss och köra oss till parkeringen, det  tog ju tyvärr sin lilla tid för chauffören var lite sen.. Sen hämtade jag även upp Chloé på vägen hem som har varit hos mitt ex Christian. Han var snäll och tog hand om henne 🙂 Så ja, allt sånt tar tid så det var inte så konstigt att vi kom hem så sent som vi gjorde.

Både jag och Andreas har haft det fantastiskt under vår resa och jag är så glad vi fick komma bort lite. Det gör så himla mycket med miljöombyte. Sen tog det inte speciellt lång tid att resa dit, ca 4 timmar tog det. Jag vill absolut komma tillbaka, men då ska det vara under sommaren. Vi förstod snabbt att det är då Tel Aviv är som bäst och verkligen blommar 😉 Men det är som Sverige, för även vårt avlånga land är ju helt fantastiskt under dom dagarna det är fint väder. Så ska ni åka nu, se till att packa ner en jacka. Om ni vill få sol och bad, vänta 2-3 månader så kommer ni få uppleva Tel Aviv till max! Så bli inte förvånade om ni ser att vi åker dit igen i sommar eller i vår hehe…

alexandra kissie nilsson tel aviv

Tyvärr var det för kallt för att bada under vår vistelse, det var lovat 20 grader men det var nere på 13-15 grader vissa dagar. Det var synd för stränderna var så oerhört fina, väldigt bra skötta. Så jag kommer gärna tillbaka under sommaren så jag kan få bada på riktigt hehe.. Denna strand som jag poserar vid ligger vid Herzlyia och väldigt nära hotellet vi på bodde på där. Solnedgångarna var magiska och dom började redan vid halv 5 tiden på eftermiddagen. Där av det vackra ljuset på bilderna.

Trots att det inte riktigt gick att bada ville jag ha några bilder i min nya baddräkt som jag köpte på plats 🙂 Jag provar ju aldrig kläder i provrum för jag är så rädd att någon ska öppna, samt jag tycker bara det är jobbigt att byta om och ha mig. Så när jag tog denna till kassan och ville betala blev kassörskan nästan irriterad över att jag inte ville testa, för hon påminde mig flera gånger om att jag inte kan lämna tillbaka den sen om den inte passar. Jag förstod det upprepade jag varje gång hon påminde mig om det, men hon såg inte nöjd ut medan hon tog betalt.. Visade sig att baddräkten kostade över 3000 kr, haha kanske var därför. Men den sitter som ett smäck! Så det känns ok 🙂

Andreas älskar ställen som är lite annorlunda, det får gärna vara mycket trä och metall. Tänk robust och lite industriellt. Så vi hittade ett mysigt fik och som var allt det, och Andreas smälte in väldigt fint. Han har lovat att han ska läsa min senaste bok, för att få en bättre förståelse för vad feminismen faktiskt betyder. Jag tycker det är så himla fint gjort av honom och det gör mig glad. Han är väldigt öppen för det jag säger och han säger flera gånger att jag lär honom massor. Det gör mig väldigt glad. Det är viktigt att vara med människor som stöttar dig, då växer man och vågar utvecklas.

Ja det är något magiskt med solnedgångarna i Tel Aviv.. Dom lämnar ett sånt behagligt vackert ljus. Det är såklart bättre IRL för det går inte att fånga stämningen på bild, men jag försökte iaf. Tyckte ljuset speglade sig så fint, och även om palmen inte var helt grön så la sig ljuset vackert över den.. Tycker det är lite Miami-feelings över Tel Aviv när solen går ner. Även hotellet hade Miami-känslor över sig. Tycker inte ni också det?

Om ni tittar till höger om bilden ser ni hur stranden börjar. Detta var typ 100 meter från det sista hotellet vi bodde på (dvs Lighthouse). Jag älskade att promenera ner till stranden och se hur ljuset förändrades under dagen. Även denna bild påminner mig mycket om Miami/ Florida 🙂 Fanns flera gator som gav mig Los Angeles vibbar också. Det finns så mycket att se där.

Väldig härlig pool på det ena hotellet som vi bodde på, tyvärr blev det inget dopp då jag är väldigt känslig mot kylan. Får jag bestämma ska poolen vara uppvärmd ordentligt och solen ska ligga på och glassa hela dagen. Annars får det vara haha… Sen är jag absolut en pool-människa, jag badar ytterst sällan i hav. Men jag tar gärna fina bilder på stränder 😉

Jag menar titta bara på den där himlen i bakom Andreas, den skojar man inte bort! För er som undrar tar jag nästan samtliga bilder med vackra solnedgångar med telefonen, den fångar upp ljuset bäst. Jag testade ta en bild här med min digitalkamera men då vart bilden nästan helt vit och överexponerad, eller svart och mörk så man knappt såg Andreas..

alexandra kissie nilsson fik

När det regnar kan man besöka en av många gallerior som finns. Här besökte vi en galleria som heter Fashion Mall och där fanns det massa butiker och fik. Jag hittade ett gulligt fick med söt inredning som hade massa vinsorter. Ett fik för mig alltså! 😉 Blev ett glas rose innan vi shoppade lite. Men det blev faktiskt inte speciellt mycket shopping för någon av oss, jag köpte baddräkten typ. Solgglasögonen som jag har på mig köpte jag på Arlanda när jag insåg att jag hade glömt mina. Dom är från Gucci.

På kvällarna förvandlades Tel Aviv till en party-stad. Massa nattklubbar och barer. Vi festar ju inte så för vår del blev det att testa olika restauranger. Vi fick ju hjälp av turistbyrån att välja dom bästa, så det blev bland annat en grekisk resturang…

Kalamata heter den, och den ligger i smeten. Väldigt fin och mysig resturang med mycket känsla 🙂

Vi åt så mycket gott så vi nästan höll på att spy haha. Jag tycker det är så svårt att fota mat så ber om ursäkt ifall det inte ser så aptitligt ut. Men om ni tittar på den gröna rätten längst ner till vänster så kan jag meddela er att det var typ det godaste jag ätit. Och bilden bredvid är på en efterrätt som även den var helt magisk! Rekommenderar er att gå till den restaurangen ifall ni är i Tel Aviv (och inte enbart vill äta Israelisk mat dvs).

Posted in: Bilder på mig.