Min nya livsstil

Hej fina Alexandra!

Kan du inte göra ett inlägg ang din viktnedgång/livsstilsförändring? Hur du mår NU jämfört med DÅ? Psykiskt o fysiskt. Är du gladare och känner mer livskvalite nu när du trivs i din egen kropp? Värt att ge upp god mat och godis för en sund livsstil? Blev det inte tråkigt? Godis gör mig så himla glad .. Tack för en skitbra blogg!!! Johanna :-)

SVAR:

Självklart kan jag göra det!

Jag tycker inte min förändring har varit en ”livstilsförändring” som du kallar det eftersom jag fortfarande lever mitt liv som jag vill leva det. Vissa tror att du behöver bli en helt ny människa bara för du vill bli nyttigare/ smalare. Men det blir vad du gör det till.

Det var rätt enkelt för mig, jag såg helt enkelt till att göra några ändringar i mitt vardagliga schema samt byta ut en viss mat som jag brukade äta. Förändringarna som jag har gjort är att tex att lägga till minst 4 gympass i veckan. Visst i början var det kanske lite jobbigt eftersom min kropp inte var van med det men nu har jag det på rutin så det sker av sig själv att jag går till gymmet. Behöver inte tänka på det, jag går upp, dricker kaffe och går till gymmet lixom. Jag sover nu bättre om jag har gymmat också så det blir nästan ett måste för mig. Så självklart mår jag så mycket bättre fysiskt. Jag orkar mer, jag har hundra gånger bättre kondition och jag ser mycket bättre ut. Jag ser yngre ut i kroppen nu än vad jag gjorde när jag var 18 lixom..

tjock

Förutom att lägga till träning i min vardag var jag ju tvungen att ändra mina matvanor. Tex godis. Jag har alltid älskat godis och jag åt godis varje dag nästan. Förut när jag var på väg till skolan kunde jag köpa en hel chokladask och trycka i mig på vägen dit. Det är rätt illa tycker jag nu. Så det var svårt att inte få vräka i sig godis hela tiden. Men helt ärligt, efter att ha behövt sluta med godis har jag tappat suget och när jag väl äter godis uppskattar jag det mer. Men jag får genast avsmak efter jag vräkt i mig min choklad och känner inget behov av mer resten av veckan.

I början bytte jag ut godiset mot andra söta saker som frysta bär med kvarg, fun light (drack det i mängder) och drack mycket light läsk. Visst det är inte bra det heller men jag var tvungen att ”tappa ner” genom att byta ut sockret mot sötningsmedel. Annars hade det nog blivit väldigt jobbigt att orka hålla min nya livsstil uppe. För jag vart väldigt sötsugen mot kvällen förut och ville alltid ha något ”gott att tugga på” när jag kollade på TV.

Men jag tror inte att man ska övertänka det där med god mat och godis.. Det är som salt och andra ”gifter”, kroppen är van att få det. När vi slutar ge kroppen detta kommer vi få lite abstinens, men tillslut vänjer vi oss och då är det inte lika lockande längre. Dessutom känns det mindre lockande att äta choklad om jag redan svettats gärnet på gymmet för några timmar sen. Jag har ju inte kämpat i onödan eller hur? Då var det nästan självklart att välja bort dom onödiga kalorierna. Allting sitter i huvudet.

Det som har blivit ”dåligt” om man säger så är att jag tex inte kan festa på samma vis som jag gjorde förut när jag var större. Jag tål knappt någonting om man jämför med då och jag har fortfarande svårt att anpassa mig efter det eftersom mitt liv består mycket av fest och drinkar hehe… En annan sak som kanske har blivit sämre är att jag känner mig stressad ifall jag inte får träna, eller om jag har ätit onyttigt mer än vad jag brukar. Det gjorde jag aldrig förut, då var jag mer avslappnad och sket lite i allting. Men det är ju inte bra det heller.

Nu vill jag aldrig bli som jag var förut, jag tycker om att ha träning som en del av mitt liv. Jag tycker det är lite konstigt att folk inte har träning som en del av sin vardag eftersom det är så pass viktigt. Vi mår ju trots allt bra av det. Jag skulle lixom inte kunna dejta en kille som inte tränar, för det går inte riktigt ihop för mig.. Så jag har ju förändrats både på utsidan och insidan, för jag tänker helt annorlunda nu när det kommer till träning. Men som ni vet, jag festar fortfarande och har ett liv. Det tänker jag inte byta bort för då hade jag nog inte kunnat hålla min nya stil uppe. Hade tyckt det var astråkigt! You can have both!

trana

Träning tar kanske 10 % av min vardag. Det är ingenting!

Posted in: Vardag

You might also like

Josephine Qvist - IM SORRY OCH LITE HJÄLP BEHÖVS Josephine Qvist - SUMMERON I BÅSTAD Josephine Qvist - FINT ELLER FULT? Caroline Roxy - Summerburst fire
  • Hanna

    Har du någon förebild? Någon som inspirerar dig? Inom träning eller annat?
    Min är Miranda Kerr. Gillar det sättet hon lever. Hur hon äter, tränar och har för tankar.
    Och sen tycker jag hon är världens vackraste också.
    Har hennes bok och läst om henne på nätet

  • anjafrisk

    hej kissie! jag har en fråga på detta som jag hoppas att du kan svara på!hur många dagar i veckan tränar du och hur länge?

  • Glamour-Psykologen

    Visst mår man bättre av att leva sundare! 🙂

  • Anonym

    Din resa är fantastisk men vissa kan inte träna 4 gånger i veckan, jag har 4 barn och ett heltidsjobb med minst 1 möte i veckan. Jag har inte tid med att träna när alla mina barn går på två aktiviteter i veckan styck. Ta vara på tiden för om du får barn så kan du inte prioritera dig själv hela tiden. Tyvärr

  • Ellen

    Hej, Kissie!
    Jag undar hur du tänker ur miljöperspektiv?
    Jag menar inte att anklaga eller så, utan tänker mest
    eftersom att du reser så mycket. Och inte bara med resan,
    hur gör du för att gynna miljön, överlag?:)

  • Emelie

    Bra skrivet, Alexandra! För bara för att man tränar väldigt mycket så behöver ju inte det betyda att man inte kan ha kul 😉

  • Anonym

    Kissi… jonas lära laga lätt o god mat.. jonas

  • lovisaoberg

    bloggerska från skellefteå här får ni se att staden lever och levererar och snart blondin

  • Märta

    Kan du snälla ge ett svar på tal till Paow? Vill veta om du tar Efedrin för blir lite osäker och orolig! o.o

  • Emma

    Hej Alexandra!

    Jag vill bara säga att du har gjort resten av dagen jättebra för mig. Jag har alltid pendlat upp och ner i vikt. Nu har det vart på uppgång i säkert ett år. Jag har velat ta tag i min kropp länge för att må bra psykiskt och just idag är en sådan dag då jag har stark motivation. Jag tänkte på det precis då jag såg att du hade gjort det här inlägget. Det kanske var meningen? För mig är det viktigt att inte behöva ta bort allt det goda utav livet, och att du skrev att man kan ha lite av båda var precis det jag var tvungen att få höra. Ingen press liksom. Tack för att du är en sådan bra inspirationskälla. Du har alltid varit vacker och kommer alltid att vara! 🙂

  • anna

    Använder du någon speciell musik då du tränar? Skuttelihopp musik ala hiphop 😉 eller använder du dig utav hård musik som Linkin park som jävlar anamma i ditt tränande? 🙂

  • my

    Jag simmade idag, älskar att simma! <3

  • Anonym

    Tack för att du kommenterade på min blogg idag jag var nära på att svimma för du är så jävla bra
    http://www.filippaella.blogg.se

  • hottest blogg ever

    du har blivit sjukt snygg. en tjej/kille som inte tar hand om sig, är inte snygg någonstans.

  • Liv

    Jag vill gärna börja träna! blir taggad av tanken.. men jag är ganska feg/blyg av mig! har ingen att träna med och jag har ingen aning om hur/vad man gör på ett gym :s Haha.. Jag har börjat jogga iallafall, men tycker att det kan vara så sjukt tråkigt att bara springa för att springa :I men jag kämpar på 🙂

  • Chocochock "50 nyanser av choklad"

    Marabou har beslutat att ta bort Trillingnöten ur Aladdinasken.
    Vad tycker ni om det?

    http://chocochock.se

  • Dainty

    Hej hej, tack för att du kikade in på min blogg 😉

  • Victoria Bäck

    Din blogg är bokmärkt nu:) Förresten, kolla gärna in min nya blogg som handlar om 16-åriga-jag som health nut och träningsfantast! kram/ Vickan

    http://www.nattstad.se/victoriabäck

  • Anonym

    Hoppas du mår dåligt och gråter hora. Det var ju trots allt kommentarer om din polack familj som gjorde att du började lipa i Trolljägarna 😀

  • Lara

    Uppskattar verkligen det här inlägget! Du täckte alla funderingar, superbra!

  • Hanna J.

    Jag tycker att du gör helt rätt!! Dvs kombinera en grymt
    sund livsstil med det du gillar (äta gott ibland å ta
    en/ drink). Jag bröt ryggen förra året och har inte
    möjlighet att gymma just nu (kan GÅ but that’s it)..
    Jag kör LCHF men faller-dit på kolhydrater för ofta

    • Anonym

      Min fråga till dig är (försvann sist jag frågade)…
      Har du ngt super-gott-lchf-meal som du kan tipsa
      oss om?? Typ favoriträtten??

      • Anonym

        Yes!!! Blomkålsris (riv det i lagom bitar)…. kyckling
        innerfilee’…. vitlök, en småhackad lök, smör (
        behövs ej iaf du är är på diet)…. kyckling i små bitar. .
        …lite buljong…. å lite majsena…. lite salt peppar,
        lätt kvarg.

  • Nathalie

    wow du är verkligen duktig å du inspirerar väldigt många, besök gärna http://nathasmakeup.com/

  • Leunis

    Hallå där! Kolla in min ny startade grymma blogg! Jag vet att du vill..! Den är svin bra och lägger upp massa bra saker haha !
    Btw så heter jag inte leunis! Moahaha! Om du vill veta vad jag heter irl så kolla på min blogg!

  • --

    Hej jag är en 15 årig tjej som strävar efter typ magrutor, Jag äter kvarg med frysta hallon efter träning och lite på frukosten är det ett dåligt alternativ, för jag älskar det?
    Har du andra tips angående kost och träning när det kommer till magen?

    Oerhört tacksam för svar, för jag vill nå mitt mål!

    • d

      Du bör träna hela din kropp och inte bara din mage. Kondition är också viktigt för att orka mer, och de förbränner även så att musklerna senare kommer att synas bättre.
      Man kan tex ha en ”degmage” men ändå ha en vältränad mage bara att det inte syns på grund av det som inte bränts bort ovanpå.
      Det går inte att punktförbränna fett, tex enbart på magen genom att bara träna mage.
      Vad du äter har egentligen mindre betydelse, det viktiga är ATT du äter så att kroppen har något att bygga musklerna av.
      Gillar du tex kvarg och bär så ät det, men glöm inte dina andra mål varje dag som är minst lika viktiga.
      Ju mer du tränar ju mer bör du äta då kroppen behöver bränsle.
      Kom också ihåg att kroppen behöver vila. Så blanda din träning med vila. Tex kondition en dag, överkropp nästa, sen ben helt vila. Vissa dagar kan man köra hårdare men vilan är viktig. Mat och sömn är det som resultat i din träning.
      Och när du läser om Kissies festande bör du blunda då det inte hör till målinriktad träning alls 😉
      Lycka till!

    • Saga

      Bär är = fruktsocker. Inget jag hade börjat min morgon med varje dag. Fruktos är också socker.

      Och kolla på kvargen, är det vanlig naturell, eller kör du smaksatt? Många bloggare visar bilder där de skryter över sin kvargmellis och så är det smaksatt vanilj eller jordgubb som har mer socker i sig än en Risifrutti.

      Visst kan det vara bra att fylla på energidepoerna med kvarg och bär efter träningen, men satsa på protein i stället.
      En enkel omelett till frukost eller keso och smörgåspålägg till, exempelvis magert kalkon.

      Omelett är skitenkelt att göra! Ta 2 ägg, vispa dem i en skål med en vanlig handvisp, krydda med lite svartpeppar och salt.
      Blanda i champinjoner, eller liiite riven ost, körsbärstomater som du skurit, eller för all del strimlad lök.
      Variationer kan du göra i det oändliga. Och häll i i stekpannan.

      • d

        Tjejen är 15 år och växer fortfarande så om hon äter lite bär är väl inte de hela världen. Hoppa över chips, glass, godis och läsk och träna ordentligt så kommer du dit du vill ändå. Att vara extrem och leta ”socker” i allt blir bara löjligt. Att hitta ett sätt att äta och träna, dvs en livsstil om håller är det viktigaste. Att göra det extremt gör det bara svårare i längden.
        Ät normalt och träna. Ät lite onyttigt ibland också men träna kanske lite extra efter istället. Och skippa vågen och använd måttband och för/efterbilder istället.
        Kom ihåg att din kropp behöver näring, av alla slag (!!!) speciellt nu när du fortfarande växer. De din kropp inte kan bygga upp nu under din uppväxt kommer den aldrig att göra senare heller så låt kroppen arbeta normalt, samtidigt som du tränar.

  • Daniel

    Tycker mycket av det du säger låter bra, men du har en bra bit kvar i hur du bör tänka om du tex ska bli PT (vilket du nämnde nåt om tidigare) och träna andra.
    Alkoholen tex förstör mer än många vill tro, även i små mängder.
    Att träna 4 dagar i veckan är riktigt bra, men du bör få bättre resultat om du äter mer och slutar festa.
    Du är smal, men de behöver man inte träna för att bli, går ju även att få det resultatet genom att äta lite (säger inte att det är så i ditt fall) men så klart ohälsosamt. Men att äta ordentligt(!) och träna målinriktat ger även att man ser mer tränad ut vilket kanske saknas här. Men allt beror ju på vad man själv har för mål med sin träning. Lite träning är ju alltid bättre än ingen osv.
    Har tidigare själv tränat och tävlat på hög nivå (elit) i många år så vet vad jag pratar om.
    Men det är roligt när du lägger upp inlägg om din träning. Hellre det än en massa partaj och drinkar 🙂

    http://danneking.bloggplatsen.se

  • anonym

    Paow skrev på sin blogg att du är beroende av Efedrin….
    Hon brukar väl vara rätt ärlig?

    • Anonym

      Ja fast vad vet hon om det, argumentet att Kisse alltid ska bjuda Paow på effe när de är ute är ju skrattretande. Vem tror på Paow? Hon är ju megaskum.

    • Saga

      Paow ärlig??
      Är du full?

      Läser ens folk Paows blogg längre? Hon har ju verkligen gått från att vara en A-bloggare till en c-bloggare.

      Den som tror på det som skrivs i Paows blogg om Kissie och Dessie kan ju inte ha mycket innanför pannbenet.

  • Rebecca Saliba

    Hello alla fina! kolla min blogg, har bytt bloggportal 🙂 mer info om varför jag bytt portal finns på bloggen, check it out and do me a favour 🙂
    xoxo

  • ISA

    aa fast sen är ju överdos av fun light och lightläsk de absolut vanligaste knepen för att kroppen ska stå emot mat när den svälter.. så det kanske inte precis räknas till sundare livsstil.

  • Anonym

    Hej!
    Har en liten fråga till dig angående din bröstoperation, vad var anledningen till att du ville genomföra en? För små bröst, fel form, för hängiga? Skulle själv nog kunna tänka mig göra en i framtiden, då jag är rätt missnöjd med mina. 🙂

  • L

    Hur kan du INTE kalla det livsstilsförändring?

  • Anonym

    Förhållandet till träning beror på vad som annars händer i ditt liv, men försök att även under dem mer stressade veckorna t.ex. massa plugg eller saker att ta itu med att träna en gång i veckan, medan 2-4 kanske under lugnare.
    Hur mycket du hinner träna beror helt på vad som händer i ditt liv.

  • Malin

    Hej Kissie! Jag ar din storst fan fran Polen! Kom och halsa pa mig!

    Cześć Kissie! Jestem Twóją największą fanką z Polski! Proszę odwiedź mnie 🙂

  • Sofia

    Hej allesammans! Tänkte bara tipsa om min bästaväns blogg och youtubekanal. Hon har precis börjat blogga igen och jag hoppas att hon kommer långt.
    Hon bloggar om bland annat smink och mode men även vardag. På youtube lägger hon upp det som faller henne i smaken, till exempel sminkvideos.
    Jag tycker att det är så roligt att se henne utvecklas då hon inte alls var lika insatt för bara något år sedan. Så nu tycker jag att Ni ska in på hennes blogg och kommentera samt prenumerera på hennes kanal!

    http://jennyvibeke.blogg.se/
    https://www.youtube.com/channel/UC6Iq_iUcvybrj9oHFbsK9Dg

  • Jenny

    Kolla gärna in min blogg! 🙂

  • din

    Hejsan jag undrar om du skulle kunna skriva exakt vilka produkter du använder utan jan marini hud vård serien??
    älskar din blogg 😀

  • Leunis

    16 år och gravid läs min blogg!!

  • Anette Starby

    Jag känner igen mig i det du skriver! Träningen blir verkligen som en drog när man väl börjar & är man socker beroende tror jag oxå mer på nedtrappning istället för sluta helt. Kroppen måste liksom hänga med. Men när man börjar träna kommer kosten med automatiskt att man börjar äta nyttigare. Bra inlägg & ha en trevlig dag!
    Mvh http://starby.devote.se

  • Matilda

    Hej! tänkte fråga om du kunde gör ett inlägg eller gärna en videoblogg på dina ben övningar. Hur man tränar bort fett på benen och får den slanka och fina och vad man ska undevika att äta och även vad man ska äta! är verkligen i behov av hjälpa, är riktigt tacksam för om du skulle vilja göra de.

    Ha en bra dag, älskar dig och din blogg!! <3333

    • Jo

      Tänkte att jag svarar dig så länge 🙂

      Det går inte att bränna fett bara från benen utan det kommer att ske från hela kroppen. För att få slankare ben behöver du bygga upp muskler och minska fettet vilket du gör med tyngre styrketräning. Muskler ”tar mindre plats” än fettet så du behöver inte gå ner mängder i vikt för att få slankare ben det kommer ge sig självt. Du behöver inte vara rädd för att träna med tunga vikter för muskler växer till sig väldigt långsamt så du kommer inte bli ”manlig” av tunga vikter bara bli vältränad. När du tränar ben tränar du också rumpan och delar av bålen.

      Tycker du ska youtuba dessa övningar!

      Squats (knäböj) (variera med fötterna tätt ihop och brett isär

      Launges (utfall) gärna med vikter! och gående
      Burpees (bra för hela kroppen! det kommer du känna efter ett pass hehe)

      Börja med dessa övningar! när du fått lite koll och balans kan du prova marklyt både vanliga och raka men det är lite klurigt så bra att få lite instruktioner så du inte skadar dig!

      Börja alltid med lätt vikter om du är helt otränad börja utan vikter men öka så fort du fått in röreserna 🙂

      Vet ju inte hur stor du är men om du är normalviktig behöver du inte tänka så mycket på förbränning till att börja med men kör en 15-20 min på crosstrainern eller trappmaskinen för det både förbränner och shapar upp ben och rumpa! det kan vara smart att värma upp på den 10 min och sedan ta 10 efter styrkepasset. Styrkepasset ska vara jobbigt! du ska svettas!

      🙂 Hoppas du kommer i gång!

  • jenny

    hur lång tid tog det tills du såg resultat av träningen?

    http://jennyakerlundberg.devote.se/

  • Anonym

    (Host) ortorexi (host)

  • Lisa.

    Hon har en jättebra blogg besök den gärna! :)))

  • jjajaja

    tur att du opererade dig snyggare, alltså seriöst du såg ut som en missbildad hora förut… ( ditt riktiga utseende iaf) stackars dina barn sen :/ 😛

  • Rebecka

    Hej Alexandra!

    Jag tycker verkligen att du är snygg 🙂
    Hade typ samma smala kropp som du när jag var 20,men nu har man lagt på sig lite tyvärr.
    Hör väl till åldern också,men vantrivs riktigt.
    Allt sätter sig på magen och rumpan. Har dock aldrig varit någon träningsmänniska.
    Ska försöka att ändra lite mer på matvanorna,och ut och gå mer.
    Har du ingen bild från hur du såg ut från början när du var lite mullig? skulle gärna vilja se,om du vill visa någon så klart. Allting vill man kanske inte lägga ut på sin blogg.
    Du är fin Alexandra,låt ingen annan säga något annat. Och det viktigaste,TRO PÅ DIG SJÄLV!

    Kramizar Rebecka

  • Petra

    Hej alexandra! Har du rökt? om jag minns rätt gjorde du det, har du några tips på hur man slutar? tacksam för svar i inlägg

  • jenny

    Läs min intervju med snygga skådisen Andreas Wilson på bloggen! Där kan du se mina bilder och följa mig som fotograf 🙂

  • w/e

    Konstigt med folk som inte tränar?

    Ah jag vet inte riktigt hur det ska funka att träna flera timmar om dagen när jag går i skolan 8.30-16.10 varje dag och sen har läxor och sysslor på det. Du måste väl ändå fatta att folk som går i skolan och har normala jobb inte kan kan gå o gymma hela tiden?

  • Sandra

    Hej Kissie! Tack för all inspiration! Du är sjukt grym! Jag tränar också 4 gånger i veckan och när jag känner mig omotiverad går jag bara in på din blogg och ser hur sjukt jäkla snygg du blivit av din träning och då får jag den motivation jag behöver!
    TACK! 🙂

  • Anonym

    Du är en sånn inspiration!! Älskar dina hälsoinlägg för dem är så genuina och äkta 🙂

  • Kaja Elisabeth

    Veldig inspirerende innlegg! Jeg trenger å gå ned i vekt og sliter med å finne krefter til å trene. Skal tenke på deg og hvor flink du er neste gang jeg sliter med å komme i gang.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *