ONE WHEY

Som ni vet så är det viktigt för mig att röra på mig, jag har börjat älska allt som har med träning att göra 🙂 Sedan jag började träna har jag lagt till mer protein i min kost, både via proteinkällor såsom kyckling, fisk och kött men även via proteinpulver. Proteinshakes drack jag även innan jag började träna, då jag blev rekommenderad det som ett bra sätt att få i sig nyttiga mellanmål som håller ämnesomsättningen igång!

Proteinpulver är det absolut lättaste (och godaste) sättet för mig att få i mig tillräckligt med kvalitativt protein under dagen. Min favorit är utan tvekan Fitnessgurus proteinpulver One Whey och One Whey Isolate, det är som att dricka milkshakes men helt utan socker och onödiga kolhydrater. Ni måste testa! 🙂 Men många undrar varför man ska äta/dricka protein och vilken typ av protein som är det bästa. One Whey och One Whey Isolate är vassleprotein, fördelarna med dom är många. Hittade en artikel om vassleprotein och tänkte återberätta lite av vad som stod för er.

Proteinpulver, och i synnerhet vassleprotein, är i allmänhet ett av de vanligaste kosttillskotten. Vassleproteinet har fått ett väldigt gott och välförtjänt rykte på grund av dess enastående egenskaper. Om du tränar mycket och vill ha ett kvalitativt proteintillskott, är det definitivt vassleproteinet du ska välja!

Här kommer lite intressant fakta om protein och framförallt vassleprotein.

Protein har flera viktiga funktioner:

  • Transportera viktiga ämnen i blodet
  • Komponent i hormoner och enzymer
  • Byggstenar till musklerna
  • Smidigt och relativt billigt sätt att öka ditt proteinintag utan att behöva sätta i dig onödiga kalorier från kolhydrater och fett.
  • Rekommenderat intag brukar vara minst 2 gram per kg kroppsvikt varje dag.

Vassleprotein:

För dig som vill bygga muskler:

  • Har ett högt biologiskt värde med flertalet viktiga aminosyror
  • Har en större andel av de grenade aminosyrorna leucin, valin och isoleucin, än övriga proteinsorter. De grenade aminosyrorna, speciellt leucin, är de som i högst grad har visat sig stimulera proteinsyntesen och signalera till kroppen att bygga muskler.
  • Vassleprotein är standard bland proteinpulver och tas upp snabbt av kroppen
  • Återhämtningen efter träning kan förbättras med hjälp av vassleprotein. Tack vare dess snabba upptagningsförmåga lämpar det sig väl efter träning för att snabbt förse musklerna med protein. När vi tränar ökar den muskelnedbrytande fasen i kroppen, och det viktigt att snabbt fylla på med energi efter passet för att hejda nedbrytningen och istället stärka uppbyggnaden. Vassleproteinet ger direkt respons och är ultimat vid snabb påfyllning.

För dig som vill fettförbränna:

  • Protein påverkar kroppens värmeproduktion i mycket större utsträckning än andra energigivande näringsämnen. Denna process benämns även som termogenes och bidrar även till förhöjd energiproduktion, vilket är positivt för din förbränning
  • Vassleprotein är det som bidrar till kroppens termogenes mest, i jämförelse med kasein och sojaprotein.
  • Ett ökat proteinintag ger automatiskt en mindre andel kolhydrat och fett i kosten, så att välja vassleprotein mellan måltiderna kan bidra till viktminskning samtidigt som du bevarar muskelmassan.

fluff

Bildkällor: LÄNK, LÄNK

Posted in: Träning!, Vardag
Kommentarer (20)
  • Zara

    Hej!
    Vilken smak är godast? Hur är den naturella?

  • ida

    Åh vad gott det såg ut :D! Kanske man ska testa :D!

  • Emelie Nila

    Det är sjukt vad du har förändrats. Då menar jag inte till det negativa. Kommer aldrig glömma när du kom in full till Bella och Tyras show. Den tjejen är verkligen borta och det känns hur du har vuxit. Jag bara älskar din blogg idag utan allt hat. Fortsätt som du gör! Du skulle inte börja göra en podd?? 🙂 Har hamnat i poddträsket och det skulle vara kul att lyssna på dig hur den här blogg tiden har varit för dig.
    Kram!

  • Hahahaha

    Are you for real??? Inte ens du som har skrivit inlägget då jag på en gång ser flera ord du INTE kan stava till i dina andra inlägg hahaha! Där fick jag mig ett gott garv. Du är såå korkad.

  • lol

    vadå köpt inlägg….

  • Tilda

    Hej Alexandra! Bara så att du är medveten om detta – så är inte dessa inlägg speciellt intressanta för läsarna. Om man vill ta reda på detta så googlar man till sig det, plus att det känns väldigt opersonligt och ”reklamigt” och får din blogg att framställas tråkig och ”b”. Bra dock att det inte är så ofta du har inlägg som detta 🙂

    • Anonym

      Tycker sådana här reklaminlägg dyker upp rätt ofta! Så tröttsamt och opersonligt! Och deras pulver smakar minst lika mycket skit som alla andra proteinpulver! Proteinpulver kommer nog aldrig smaka gott är jag rädd 😉

  • Sanna

    Grymma tips! 🙂

    _En blogg om psykisk ohälsa(det må vara tjatigt med dessa ”mådåligtbloggar” men dom behövs). ”Man är inte sin/sina diagnoser”. Fast jo. Jag klarar liksom inte av vardagen. Emotionell instabil personlighetsstörning, ADHD, Depression och Panikångest_

  • Åsa

    2 gram per kg kroppsvikt? Det är mycket, speciellt om du säger ”MINST 2 gram”! Man brukar säga 0,75 gram per kg kroppsvikt men om man tränar kan man öka intaget något. Om du säger ”minst 2 gram” kan det alltså vara allt från 2 gram och uppåt. Att få i sig för mycket aminosyror som protein är uppbyggt av ger levern alldeles för mycket att jobba med och den kan ta skada.

  • Anna

    Problemet är väl snarare att folk får i sig FÖR mycket protein. Protein är nödvändigt, men att hålla på med en massa pulver för att få extra protein och sedan vräka i sig kött och kvarg är helt onödigt! Kvinnor behöver för det mesta inte mer än 45 gram protein per dag. För mycket protein har negativa hälsoeffekter, keep that in mind.

  • AA

    Man kan få dålig hy av att äta mjölkprotein, vassle, kvarg, keso osv.

  • emelie

    recept på ditt protein fluff vill vi gärna ha 🙂 ********

  • Antonia

    frågestund i bloggen babes, checka in och fråga något roligt! Puss babes!

  • Liarah

    Hej! Vad perfekt att du skrev ett inlägg om just proteinpulver. Jag har själv tränat ett bra tag men ser inga stora förändringar, dessutom är jag väldigt dålig på att äta något direkt efter träningspasset. Så jag har funderat ganska mycket på om och vilket proteinpulver jag ska testa. Och detta lät väldigt bra 😀 Tack för en grym blogg <3

  • michaela

    Reklam eller ej, vad spelar det för roll ? Jag kan säga att jag har testat många proteinpulver , och JO, fitnessgurus är ett av de godaste OCH prisvärda enligt mig ! Men alla tycker ju också givetvis olika… 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *