Träna med TRX-band

Det är viktigt att variera sig på gymmet, då blir det inte tråkigt och man utvecklas. Idag tog min pt Staffan med sig TRX-band som jag fick träna med, det var riktigt roligt och jobbigt 🙂 Vi tränade först och främst mage som ni ser på dom översta 3 bilderna. Det var extra jobbigt att träna mage eftersom jag har en sån sjuk träningsvärk sen senast, men fick bättre kontakt med musklerna tack vare träningsvärken så det var bara att bita ihop.

Första övningen: Plankan. Här försvårar vi vanliga plankan och du tränar magen ännu bättre. Börja med denna så du får in balansen, kör 20 sekunder.

kissie tränar mage

Andra övingen: Börja raklång (som plankan), sen dra in benen till magen som jag gör på bilden nedanför. Rörelsen liknar den som jag brukar göra på pilatesbollen ibland, det är alltså ”samma”” övning fast vi byter redskap. Kör 12 x 3

kissie tränar mage

Tredje övningen: Även denna brukar jag göra på pilatesbollen. Dra rumpan rakt upp i luften och håll benen raka som jag gör på bilden, och sedan återgå till rak position långsamt. Vi valde att sätta ihop alla dessa övningar i slutet + en till rörelse som vi inte fick med på bild. Vill ni inte sätta ihop alla övningar tycker jag ni ska köra 12 x 3.

kissie tränar mage

Förutom mage körde vi även ben och rygg, man kan träna allt med dom här banden och man använder sin egna vikt. En annan fördel är att man håller sig till en och samma plats på gymmet samt man får ett effektiv träningspass. Här kör vi vanliga utfall, men jag fick jobba lite mer på balsen än vanligt. Men efter några gånger gick det lättare och lättare. Efter den här övningen avlutade vi med lite rygg.

Vi filmade även lite när vi gjorde lite övningar, lyckades även få Staffan med på film 🙂 Kul va? Lägger upp det lite senare så får ni se hur vissa av övningarna ser ut in action så att säga..

kissie tränar rumpa

Kommentarer (31)
  • Cris

    Kul att du tränar! Fin kropp och jätte liten söt rumpa!

  • elsa

    looks great kissie <3

    READ ABOUT SEXUAL HARASSMENT on my blog

    http://hesses.blogg.se

  • Anonym

    No ass ahahaha

    • Alexandra

      Uppenbarligen har jag det eftersom jag kan skita 🙂 puss

      • Emma

        Hahah bästa comebacken!

        Älskar att människor ödslar tid att kommentera andras rumpor, har de för mycket fritid kanske?

        Ps. Din rumpa är görsnygg A!

      • Anonym

        Jag är förvånad att du ens la upp den bilden utan att redigera den, du måste ha missat att du är helt platt därbak va? 😀

        och folk som svarar och håller med Alexandra, man ser tyyyydligt vilka kommentarer som är fjäsk 😉

  • Madde

    Åh vart är dina snygga tights från? 😀

  • Elin

    Om du gör utfall med 90 graders vinkel ist, kommer du effektivisera din träning något oerhört. 🙂 good luck!

  • Sarah

    Dina träningstights är så snygga! :)<3

  • Lina Holgersson

    Bra tips 😀 Det måste jag prova 🙂 Om dom har sånna någonstans häromkring vill säga 🙂
    Men.. Du som bör i Stockholm. Brukar du äta ute på finare rastauranger? Jag har koll på vissa. Men jag och min pojkvän kommer vara i Stockholm 7-15 juni och vi har ettårsdag då. Vill äta på någon fin eller supermysig restaurang som vi inte varit på tidigare. Men vi har ju inte så bra koll på detta. Har du något tips?

  • Jessica

    Vart är tightsen ifrån? Super fina 🙂

  • Sellwins Skönhetsblogg

    Superbra att du delar med dig sånt här och att du faktiskt tar kort 🙂 Är så trött på att kolla på PT’s göra övningar haha, vill se ”vanliga” människor 😉 Mycket mer inspirerande.

  • Evelina

    Läs gärna min blogg! Det skulle vara roligt om ni fastnade för den!
    Kram

  • Astrid

    Jag har börjat träna regelbundet nu
    och har fått höra att squats ger bra träning för många muskler
    men även att om man gör det fel så skadar man knäna så min fråga är..

    Kan du visaa i en video hur man gör ordentliga squats? 🙂

  • Anonym

    Jag undrar ifall du skulle kunna visa några ‘pilatesbolls övningar’?

  • Sanna

    jag skulle verkligen vilja lära mig fler övningar med band…tycker det är svinsvårt att ställa mig och träna med dem då jag känner att jag har noll koll verkligen

  • Alva

    That ass!! Din kropp har verkligen förändrats den senaste tiden hoppas att du själv har märkt det? Jag vill också börja träna med PT men jag har inte råd med det jag är en fattig 16 åring haha 🙂 det får bli om några år..

  • fitmama

    trx är super. men jag skulle hellre vilja att min pt fokuserade på rätt teknik på övningar (ditt knä är framför tårna i utfallet sista bilden) än att fota mig 😛

    • E

      Att knäna inte ska gå över tårna vid utfall och knäböj är en seglivad myt baserad på 30 år gamla forskningsresultat. Moderna studier av knäböjsteknik har påvisat att belastningen på knäna ökar med 28 % om man låter dem gå över tårna, men låter man dem inte göra det, ökar belastningen på ländryggen med över 1000 % (googla University of Memphis, effect of knee position on hip and knee torques during the barbell squat), så i det stora hela är det långt säkrare att låta kroppen följa sitt naturliga rörelsemönster och låta knäna passera tårna. Tänk på hur du ser ut när du går uppför en trappa, t.ex. Där passerar knät tårna vid varje steg, och kroppen är skapt för att klara av den belastningen. Ett annat faktum är att knäleden är som mest instabil när den är böjd i 90 grader. Att vända en rörelse (som dessutom ofta utförs med extra vikt) när leden är som mest instabil, bara för att undvika att knät går för långt fram, kommer enbart leda till en ökad och onödig påfrestning av leden. Nu menar jag inte att det antingen är 90 grader eller över tårna som är de enda alternativen, utan jag vill lyfta fram att knät inte blir mer ostabilt ju längre fram det går. Att ta ut rörelsen i sin fulla längd och låta knäna passera tårna vid främst knäböj men i viss mån också utfall (beroende på om man fokuserar på fram- eller baksida lår) är också ett av de mest effektiva sätten att stärka de muskler som hjälper till att stabilisera knät. Att gå över tårna är alltså inte bara gynnsamt under själva övningen, utan har också mer långtgående positiva effekter. Viktigt att komma ihåg är dock att knät ska gå i samma riktning som tårna, men det är en helt annan sak.
      Är man ändå tveksam kan man kika på detta lilla klipp av världsmästaren i tyngdlyftning: https://www.youtube.com/watch?v=yUg7-F4DkAA
      Så här tränar och tävlar ALLA styrke- och tyngdlyftare Knäna över tårna är INTE farligt om man utför dessa rörelser med korrekt teknik och bra hållning. Studier utförda vid bl.a. Colorado State University har t.o.m. påvisat att tyngdlyftare i snitt har bättre knähälsa än befolkningen i stort.
      Med det sagt tycker jag ändå att du ska byta PT, Alexandra. Kikar man på hans blogg och läser dina träningsinlägg är det uppenbart att han inte är speciellt kunnig. Han har uppenbarligen grundläggande kunskaper och det räcker för att en hobbymotionär ska få helt ok resultat, men du får verkligen inte vad du betalar för oavsett om betalningen sker i kontanter eller i exponering på din blogg (som ju är värt ännu mer!). Du skulle kunna få ut så mycket mer av din träning om du vände dig till någon som har gedigen kunskap och utbildning inom fysiologi och anatomi, istället för nån 2 veckors-utbildad medelmåtta (menar inget illa med ordvalet, bara att hans fysik är rätt standard).

      Mvh

      Mythbustern

  • NORRLANDSKAINTHECITY

    Sådana här inlägg gillar jag väldigt mycket. Har gått förbi sådana där band på gymmet utan att förstå hur jag kan använda dem. Tack!

  • Kalasellan

    Gillar verkligen när du lägger upp sådana här inlägg! Man blir verkligen inspirerad till att gå och träna och motiverad till att testa nya saker! 🙂 Träningstightsen var supersnygga!!

  • Anonym

    Du har fått jäkligt snygg kropp faktiskt! Riktigt bra förändring 🙂

  • sdsds

    Hej Alexandra!
    Övningarna som du ger exempel på med TRX band är jättebra för bland annat bålen! Keep it up!
    Skulle vilja att du gör dina blogg sidor ”längre” så man slipper byta sida hela tiden…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *